Proposem una sèrie de tallers com espais de trobada, exploració, diàleg i experimentació en un escenari privilegiat: el bosc al Montseny. Lluny d’ aturar-nos en el paisatge, convidem a anar més enllà, a desvelar-nos amb la nostra mirada i a revisar els nostres processos de comprensió i creació amplificant al màxim els nostres sentits. Més info: obirar.wordpress.com/tallers Taller 1>> Immersió sonora en un bosc ::: 22 i 23 de setembre 2012 ::: Arbúcies Per Eva Valiño Un bosc és un gran escenari però sobretot és un bellíssim instrument. És una caixa de ressonància viva, oberta al pas i modelada pel temps, per la temperatura, per les persones que el treballen i els animals que habiten. El que farem és entrar en l’instrument, veure amb les orelles. Explorar les seves qualitats tímbriques, tonals, melòdiques i / o expressives. Percebre les seves múltiples veus, comprometre’ns amb el seu present continu i només llavors disposar-nos a gravar. Les sessions de gravació i escolta profunda al Bosc són una estratègia per fomentar el diàleg entre el so i la natura però també són una espècie de meditació amb el bosc. Una manera de demanar-li permís perquè ens deixi entrar al seu interior. Succeiran tantes gravacions com oients siguem, cada peça té un valor, un sentit, una forma i una durada determinada per la nostra escriptura, criteri estètic o crític. Serà un tapís, un mosaic o una frase però sempre perseguirà el compromís amb la nostra mirada, amb la nostra manera peculiar d’habitar i sentir-nos en aquest bloc espai – temps, en aquest moment de vida sonora, en aquest lloc acústic que avui anomenem bosc. Atendrem al so des de l’ accepció més primitiva i vibracional. El sonor com cos físic, capaç de tocar i ser tocat, en aquesta primera etapa les gravacions no neixen per prendre forma a posteriori en una barreja posterior. La textura sonora dels enregistraments estarà esculpida per la reverberació, per la distància, pels canvis climàtics i morfològics del bosc a cada moment, per la seva arquitectura interna i dinàmica i sobretot per l’atzar. L’enregistrament: els enregistraments es realitzen mitjançant equips portàtils i lleugers específicament dissenyats per a aquest fi, sempre en directe i estaran compromesos amb el bloc espai-temps en què succeeixen, és a dir són fidels al seu entorn, ho accepten i no lluiten contra ell. Els enregistraments neixen al bosc i reprodueixen, retraten al bosc en aquell moment. El compromís amb la presa directa és per tant absoluta, el rigor amb què aquesta ha de ser feta és una forma de retre culte al moment present, acceptant i incorporant aquells regals concedits per la realitat. Per tant cada representació serà única i irrepetible, així com la seva gravació. Sobre Eva Valiño>> http://alfonsoparra.com/prensa/cat/conversaciones/153/Eva-Vali%C3%B1o- http://www.imdb.es/name/nm0884766/ Programa >>> Dissabte 22 matí::: >> Preparació del projecte i revisió del material de gravació >> Primera immersió ::: escolta ::: passeig per el bosc per obrir les oïdes Dissabte 22 tarda::: >> Segona immersió ::: Gravació en el bosc >> Bolcatge del material gravat >> Reflexió i intercanvi de la experiència de gravació Diumenge 23 matí::: >> Escolta del material gravat >> Conclusions >> Dinar Preu del taller: 80 euros (inclou menjar i dormir tot el cap de setmana) Més informació e Inscripcions a: obirarmontsenygmail [ punto ] com (obirarmontseny[at]gmail[dot]com) :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Taller 2>> El cadàver del ventríloc (apunts i jocs fora de la sincronia) ::: 20 – 21 i 27 – 28 de Octubre 2012 ::: Arbúcies Per david fdez. El ventríloc:: El llenguatge audiovisual es genera des d’una desconnexió essencial i radical entre imatge i so. Sempre registrats, muntats i reproduïts com a matèries independents, es sincronitzin o no en alguna o diverses etapes d’un projecte-procés. La imatge mai sona per si mateixa ni amb un so que li sigui propi, original. La imatge mai és la font. Es tracta aquí d’explorar aquesta naturalesa desvinculada, el seu sentit i potència i les seves possibilitats narratives i discursives. El Cadàver:: La pràctica. Una peça col · lectiva d’una velocitat (compàs), però a dues direccions d’escriptura-muntatge (horitzontal / vertical) i a diversos terminis (registres). Un relat que es buscarà eficaç en la seva poètica, sense vocació d’exposar-se reflexiu. El Bosc:: Les entranyes, no la pell-paisatge. Tot el que impedeix veure-ho. Espai sense nivell, fluid o articulat, habitat o rastrejat, guixat com temps, ombra i so en un desenvolupament narratiu. Maranya és trama. Aquest taller introdueix sense voluntat sistematitzadora mètodes i dinàmiques per: -plantejaments de disseny de so en la construcció d’un projecte audiovisual. Adaptació als equips de registre disponibles. -desplaçar eixos a narratives i poètiques de llenguatge no-sincrònic. -desenvolupar estratègies per a la gravació amb càmeres amb sistemes d’àudio precaris (p. ex.: equips reflex tipus 5D) -evitar el , de vegades, constant recurs a la doble tasca d’utilitzar la càmera com perxa. -qüestionar en profunditat hàbits -quan són tals- tipus “presa d’imatge igual a presa so” o “punt de vista igual a punt d’escolta”. Sobre david fdez>> Realitzador de documentals i altres peces audiovisuals. Muntador i dissenyador de so de diversos documentals, entre els quals “Anas, una película india” (Premi Jurat Documenta Madrid) i “Emilio, el eco de otros pasos” d’Enric Mirò, dels que també n’ès co-autor. Des del 2004 ha estat professor de video i documental a l’Escola de la Dona de la Diputació de Barcelona (curs “Documental i Gènere”, tallers com ara “El So al Documental, Breu Recorregut” “Veus narradores al Documental i Figures de l’Autoría” “Documental i Estructures Narratives” “el Documental com a Eina Socioeducativa” etc.) Ha estat tutor de projectes i panellista per a pichings a diversos festivals de documental, com ara el de Málaga o Docs Barcelona i al projecte On-Line DOCÚPATE. Des del 1990, director artístic de nombroses produccions, entre elles pel·licules de directors com Antonio Chavarrías o Agustí Villaronga, amb qui també ha treballat als documentals “Al-Andalus” i “Miquel Bauçà, poeta invisible”. Preu del taller: 150 euros (inclou menjar i dormir els dos caps de setmana) Més informació e Inscripcions a: obirarmontsenygmail [ punto ] com (obirarmontseny[at]gmail[dot]com) :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Taller 3>> Entre el somni i la visió ::: 24 i 25 de Novembre de 2012 ::: Arbúcies Per Toni Serra Sovint veiem o construïm imatges molt ben fetes, però sovint aquestes imatges són com vels o murs, no ens deixen veure més enllà. Si volem veure hem de “parar el món”, tancar els ulls i obrir-ne altres. Cal sortir, abandonar el projecte i entendre l’enregistrament i l’edició com a un procés obert, l’experiència de la visió es dona allà mateix. Sobre Toni Serra>> www.al-barzaj.org Aviat més informació del programa Preu del taller: 80 euros (inclou menjar i dormir tot el cap de setmana) Més informació e Inscripcions a: obirarmontsenygmail [ punto ] com (obirarmontseny[at]gmail[dot]com)