Llei de Inteligència Artificial a la UE: Signar per demanar transparència a les reunions a tres bandes

Un dels passos més impor­tants en la presa de deci­si­ons de la UE té lloc a porta tancada. Dema­nem a la UE que acabi amb aquest secret. Tenim dret a ser infor­ma­des sobre les nego­ci­a­ci­ons entre la Comis­sió, el Parla­ment i els estats membres.

La legis­la­ció de la UE ens afecta a tots i sovint té conse­qüèn­cies de gran abast. Per exem­ple, es tracta de limi­tar el poder de les corpo­ra­ci­ons digi­tals, de regu­lar l’ús de la intel·­li­gèn­cia arti­fi­cial o de garan­tir el compli­ment dels drets humans i la protec­ció del medi ambi­ent a les cade­nes de submi­nis­tra­ment. No obstant això, les nego­ci­a­ci­ons deci­si­ves entre la Comis­sió de la UE, el Parla­ment de la UE i els estats membres en l’ano­me­nat diàleg a tres bandes tenen lloc en secret. Aquesta natu­ra­lesa opaca del procés de trílo­gues és espe­ci­al­ment bene­fi­ci­osa per als grups de pres­sió ben connec­tats i ben finan­çats.

Malgrat una deci­sió del Tribu­nal de Justí­cia de la UE l’any 2018 que el públic té dret a aquesta infor­ma­ció, fins ara la UE s’ha negat a publi­car docu­ments sobre aques­tes nego­ci­a­ci­ons.

Dema­nem a les insti­tu­ci­ons de la UE que publi­quin docu­ments actu­a­lit­zats de les nego­ci­a­ci­ons de la nego­ci­a­ció a tres bandes. Signa la nostra crida als presi­dents del Parla­ment de la UE, de la Comis­sió de la UE i del Consell Euro­peu.

Benvol­guda Roberta Metsola (presi­denta del Parla­ment Euro­peu),

Benvol­guda Ursula von der Leyen (presi­denta de la Comis­sió Euro­pea),

Benvol­gut Charles Michel (presi­dent del Consell Euro­peu),

La UE aprova lleis que tenen conse­qüèn­cies de gran abast, però alguns dels seus proces­sos legis­la­tius són en gran part opacs. En parti­cu­lar, les nego­ci­a­ci­ons críti­ques entre Parla­ment, Consell i Comis­sió, cone­gu­des com a “trílegs”, tenen lloc a porta tancada.

Els grups de pres­sió utilit­zen aquesta fase legis­la­tiva final per impul­sar canvis d’úl­tima hora al seu favor, i els grups de pres­sió ben finan­çats que poden exer­cir influ­èn­cia sobre les tres insti­tu­ci­ons de la UE alhora són els més ben situ­ats per apro­fi­tar-los.

Els ciuta­dans, en canvi, ens manca la infor­ma­ció neces­sà­ria per seguir el desen­vo­lu­pa­ment de la nova legis­la­ció. I, tanma­teix, nosal­tres, més que ningú, tenim dret a poder enten­dre i deba­tre aquests aven­ços. Després de tot, són les nostres vides les que es veuen afec­ta­des per les normes i regu­la­ci­ons resul­tants.

Dema­nem, doncs, que s’acabi la pràc­tica de mante­nir en secret reuni­ons de «tríleg» entre les tres insti­tu­ci­ons i que es facin públics els docu­ments clau de la nego­ci­a­ció.

Aquest senzill pas cap a una major trans­pa­rèn­cia és una opor­tu­ni­tat per enfor­tir la demo­crà­cia euro­pea i poten­ciar la parti­ci­pa­ció ciuta­dana en el projecte euro­peu. Actua ara per garan­tir que els docu­ments de «quatre colum­nes» recent­ment elabo­rats es publi­quin de manera ràpida i proac­tiva perquè qual­se­vol pugui exami­nar els proces­sos legis­la­tius en curs.

Aten­ta­ment,

14.888 han signat. Anem a 20.000

Signa­tura

Més infor­ma­ció sobre el tema:

The lobbying ghost in the machine

Big Tech’s covert defan­ging of Euro­pe’s AI Act