XAJI, Xarxa Activa de Jovent per la Igualtat

Programa de preven­ció de les violèn­cies de gènere que es desen­vo­lupa en el marc de l’apre­nen­tatge coope­ra­tiu entre iguals i la parti­ci­pa­ció activa dels i les joves amb l’ob­jec­tiu de formar perso­nes joves que siguin capa­ces de promoure la igual­tat de gènere, detec­tar rela­ci­ons abusi­ves en el seu propi entorn educa­tiu i final­ment esde­vin­guin refe­rents i agents actius entre els seus iguals per a la trans­for­ma­ció social.[

El programa coor­di­nat per la PUCVG va desti­nat a nois i noies de 12–17 anys i es treba­lla en agru­pa­ció amb enti­tats exper­tes en preven­ció de la violèn­cia de gènere.





El programa consta de dife­rents fases repar­ti­des durant els quatre anys de la imple­men­ta­ció:



FORMA­CIÓ on les enti­tats agru­pa­des formen als i les joves. El programa consta de 6 sessi­ons de 2 hores:

  • Intro­duc­ció a la pers­pec­tiva de gènere
  • Cons­truc­ció de les femi­ni­tats / mascu­li­ni­tats (sessi­ons no mixtes)
  • Diver­si­tat sexual i pers­pec­tiva LGTBI
  • Violèn­cies masclis­tes i rela­ci­ons de pare­lla
  • Detec­ció i Proto­cols d’ac­tu­a­ció
  • Percep­ció de l’es­pai del centre i proposta d’in­ter­ven­ci­ons



En la segona fase es fa un ACOM­PA­NYA­MENT PERSO­NA­LIT­ZAT a cada grup XAJI, gene­rant espais on poder deba­tre sobre els apre­nen­tat­ges adqui­rits per tal de pensar, disse­nyar i prepa­rar conjun­ta­ment acci­ons de sensi­bi­lit­za­ció, així com gesti­o­nar la possi­ble detec­ció de casos abusius al seu context proper.



A la tercera fase, es realit­zen les acci­ons de SENSI­BI­LIT­ZA­CIÓ dins el context educa­tiu o bé a nivell de muni­cipi o Districte i es fa una avalu­a­ció quali­ta­tiva de l’im­pacte i del procés viscut al llarg del curs.



Final­ment, en la darrera fase, promo­vem acci­ons de MENTO­RIA entre iguals i acci­ons de relleu, on els joves tras­pas­sen el conei­xe­ment als nous grups deels seus centres.



Actu­al­ment, parti­ci­pen al programa quatre centres de Barce­lona: INS Moises Broggi, INS Barri Besòs, INS Maria Espi­nal i INS Bernat Metge; sis centres de Corne­llà: INS Esteve Terra­des, INS Neus Català, INS Maria Aurè­lia Capmany, INS Joan Miró, INS Miquel Martí i Pol i Fran­cesc Macià.