Benvinguda RGPD

Imatge
Imatge
Adjunts
Àmbits de Treball

[es Tradu­cido con Aper­tium, soft­ware libre]

[en Trans­la­ted with Aper­tium, free soft­ware]

[ca]

A les acti­vis­tes dels drets humans a la inter­net, la segu­re­tat i la priva­ci­tat, dos dels fronts més maltrac­tats pels oligo­po­lis, ens alegra la vinguda d’aquesta llei. Després d’anys de que ens digues­sin para­noi­ques o botges, aquesta llei visu­a­litza el que ens ha preo­cu­pat tant i ens dona la raó. Per tant, BENVIN­GUDA RGPD!!

I què és?

Regla­ment Gene­ral de Protec­ció de Dades

REGLA­MENT (UE) 2016/679 DEL PARLA­MENT EURO­PEU I DEL CONSELL

de 27 d’abril de 2016 rela­tiu a la protec­ció de les perso­nes físi­ques en allò que respecta al trac­ta­ment de dades perso­nals i  a  la lliure  circu­la­ció d’aques­tes  dades  i  pel  que  es dero­gue la Direc­tiva 95/46/CE

Regla­ment del Parla­ment Euro­peu vol dir que els estats han de complir tot el que diu i no fan cap adap­ta­ció a banda de les excep­ci­ons (que no són poques). Protec­ció de les perso­nes físi­ques és que ens prote­geix als ciuta­dans i ciuta­da­nes, no als que trafi­quen amb les dades nostres. Trac­ta­ment de dades i la seva lliure circu­la­ció és el que hem patit amb el tri-oligo­poli (Google, Face­book  i Twit­ter) i d’al­tres més menuts que ens poden seguir per tota la inter­net i ho emma­gat­ze­men per tal de fer diners després. Penseu que més del 90% de les webs tenen Google Analy­tics i Google, a banda de servir a les webs per veure esta­dís­ti­ques d’ús, també utilitza les dades que aques­tes webs li trans­fe­rei­xen per farcir-se de mili­ons d’eu­ros a costa nostra, a costa dels drets humans a la inter­net.

La fina­li­tat d’aquesta llei és fomen­tar el trac­ta­ment de dades i la seva lliure circu­la­ció mitjan­çant meca­nis­mes que creen confi­ança dels usua­ris prote­gint les seves dades. I el que és més impor­tant, declara que les dades són dels usua­ris, no de qui emma­gat­zema, tracta i crea models.

L’en­trada en vigor d’aquesta llei ha fet que totes hi haguem rebut molts emails amb canvis dels Termi­nis d’Ús de molts llocs web. Hi ha gent que li moleste rebre tants, no sent cons­ci­ent que signi­fica que en el futur rebrà menys spam.

Nosal­tres també hem canviat els nostres Termi­nis d’Ús i et convi­dem a que els peguis una ullada. Estan fets per ser ente­ne­dors, com obliga la llei. Ja no tindreu les més de 700 pàgi­nes de Face­book per llegir. És obli­ga­tori tindre un preàm­bul que faci resum amb parau­les que un usuari de la inter­net pugi enten­dre, si no, multa. Si hi tens cap dubte o sugge­ri­ment, per favor contacta amb nosal­tres, perquè volem que sigui ente­ne­dor i a voltes els i les tècnics…

Volíem fer una notí­cia sobre la sortida de la llei i després d’apro­fun­dir ja en tenim 4, aquesta més genè­rica i intro­duc­tora i:

  • una de caire legal amb les estra­tè­gies hack­ti­vis­tes amb les possi­bi­li­tats que ens dona la nova llei i també amb els seus forats de segu­re­tat.
  • una per usuà­ries web que han de velar pels seus drets a webs que visi­ten o son regis­tra­des, amb expe­ri­èn­cies reals dema­nant a webs que complis­quen-la hi.
  • una per perso­nes que tenen webs i volen complir la llei, però es perden amb el embull d’en­ten­dre-la.

Ja hem vist com poden ser utilit­za­des les nostres dades en contra nostra a Cambridge Analy­tica i el refe­rèn­dum pel dret a deci­dir si avor­tes a Irlanda.  Per tant, als nego­cis de la inter­net que fan guanys amb les dades perso­nals, data brokers, no els agrada la RGPD i 25 llocs webs d’USA han bloque­jat les webs (per IP) a la UE. I els «empre­ne­dors digi­tals» tenen una visió educada per veure dades = negoci i s’oblida eixa gent que ells tenen dades per tota la inter­net, espe­ci­al­ment al tri-oligo­poli (Google, Face­book i Twit­ter). En part per això, les empre­ses espa­nyo­les, sabent que la llei va ser apro­vada fa 2 anys, 4 dies abans de la seva apro­va­ció el 25 de maig, tan sols el 54% d’elles asse­gu­rava estar total­ment adap­tada o, al menys, en bona part.

Penseu que aquesta llei és la que ha patit més pres­si­ons de lobbies mai i ha tingut 3999 modi­fi­ca­ci­ons a la UE (i creiem que a cap estat tampoc). Encara així, als defen­sors de la priva­ci­tat ens dona unes eines molt bones legal­ment perquè si denún­cies poden caure multes fins el 4% dels guanys anuals de les empre­ses o qual­se­vol que acumuli les nostres dades. Al final la pela… meneja que es tinguin en compte els nostres drets.

És impor­tant per utilit­zar bé l’eina conèi­xer quines forta­le­ses té i quines debi­li­tats. Si tens temps i t’agrada llegir textos legals o d’al­tres raons: RGPD. Per a les que no teniu temps o ganes, podeu donar una ullada a la imatge adjunta de la Agen­cia Española de Protec­ción de Datos o el consell d’aquesta guia de X-Net.

De moment en aquesta notí­cia podeu veure que hem fet als Termi­nis d’Ús i, com ho fem en forats de temps que tenim, quins plans tenim per millo­rar. Si veus cap cosa més que podríem fer, per favor reporta mitjan­çant el formu­lari de contacte i que tingui com títol RGPD per tal que l’en­car­re­gada tècnica de segu­re­tat pugui filtrar-los. El que volem millo­rar:

  • Traduir al català i a l’an­glès els Termi­nis d’Ús (si algú te temps, per favor, contacta amb nosal­tres)
  • Utilit­zem el progra­mari lliure Drupal que permet super­vi­sar, per ser obert, com està fet i que ningú fiqui codi mali­ciós. Doncs, als formu­la­ris, anem a encrip­tar totes les dades amb Webform Encrypt, per tal que si hi ha un filtratge de dades els resulti inútil el que han robat.
  • Als butlle­tins, anem a encrip­tar també els emails de les subs­crip­to­res per la mateixa raó que al punt ante­rior. Aquí hem de fer un mòdul propi.
  • Ara amb la nova llei, cada volta que canvies els Termi­nis d’us, has d’avi­sar (en el nostre cas sola­ment a les subs­crip­to­res del butlletí). Doncs, imple­men­ta­rem un sistema auto­mà­tic de versi­ons per tal de tindre trans­pa­rèn­cia i que públi­ca­ment es puguin consul­tar les versi­ons i els seus canvis.
  • Esbor­rar les subs­crip­to­res del butlletí, auto­mà­ti­ca­ment mitjan­çant progra­ma­ció, que no hi hagin confir­mat l’email després d’un mes.
  • Esbor­rar dades de formu­la­ris auto­mà­ti­ca­ment (aquí ens falte deci­dir el temps d’es­pera).

Per tant, ens quede feina que no obliga la llei, però que volem fer després de refle­xi­o­nar sobre el tema. Així que ara deixem la notí­cia i us espe­rem a les que estan per vindre amb la volun­tat de difon­dre els nostres nous drets.

 

Foto­gra­fia sense text per arvin febry a Unsplash.

Muntatge llicèn­cia Copy­Left (enda­vant a fer obres deri­va­des i ets lliure de citar la font per donar-nos visi­tes).

Fet amb Inks­cape (progra­mari lliure).